Özellikle şu günlerde Dior’ un Seville, İspanya da Flamenko dansçılarının sahne şovuyla yeni koleksiyonunun defilesini yapması üzerine bu markayı, hikayesini, dikkat çekiciliğinin nedenleri, ürünlerini ve gözlüklerini paylaşmak istedim.
Öncelikle markaya adını veren kurucusu Christian Dior’ dan bahsetmek istiyorum. Fransa’ da dünyaya gelen Dior, Picasso, El Salvador Dali gibi ressamların eserlerini sergilendiği bir sanat galerisi açıyor. Dior, 1929 kriz dolayısıyla galeriyi kapatmak durumunda kalıyor ve ardından Paris’e yerleşen Dior elbise ve şapka taslakları yapmaya başlayarak moda dünyasına giriş yapmış oluyor.
İlk modaevini pamuk tüccarı, girişimci Marcel Boussac ile işbirliğine girerek Paris 30 Montaigne’ de açmış.
İlk koleksiyonu ; Paris’ teki kadınların ne istediğini düşünerek az malzemeli kıyafetlerden sıkıldıkları için bol dökümlü belden sıkmalı dizden aşağı etekli kıyafetler tasarlamış. Dior tasarımına “Corolle” ,Çiçek Taçlarının Çanı, ismini vermiş.
Gazeteciler ise, New Look adındaki koleksiyonu “savaşın ve kısıtlamaların bitişinin müjdecisi” ilan etmişlerdir.
O dönemde İngiliz hükümeti tepki gösterip İngiliz kadınlarının boykot etmesini istese de Dior Prenses Margaret’ a gizli bir defile düzenlemiş ve İngiliz moda lideri Margaret, Dior “The New Look” koleksiyonunu giyerek Dior’ a destek olmuş.
Vogue dergisi, Amerika’ ya gittiğinde protestolarla karşılaşan Dior’ u ve Dior kıyafetleri giyen halkın bu durumunu, kapak yapmış.
II. Dünya Savaşı sırasında kısıtlı kaynakların israfını önleme hareketinden olabildiğince az metre ve uygun fiyatlı kumaşlarla yapılan kıyafetler, kadınların giyebildikleri tek şey olup çıkmıştı. Christian Dior ’ un savaşın bitiminden iki yıl sonra sunduğu koleksiyon ile tasarımcı, çıkışını yakalamış diyebiliriz. Dior, birçok olumsuz yoruma rağmen aslında savaş durumunu halkın çıkarı doğrultusunda kullanmış ve kadınların istekleri doğrultusunda; belirginleşmiş, beller incelmiş, kabarık etekler geri dönmüş ve yaklaşık 20 metrelik gösterişli ve pahalı kumaşlardan tasarlanan cesur kıyafetler ile Dior ve markası başrole gelmiş.
Parfüm şirketi kurulmuş. Şu an bile gözde olan, kokuların başında gelen, Dior parfümlerinin ilki “Bayan Dior(Miss Dior), adını Christian Dior’ un kız kardeşinden almış . Ardından Dior Evi ilk erkek kokusu EAU SAUVAGE ’ ı çıkarmış. Burada şunu da belirtmek istiyorum. Dior her zaman kadın modasını geliştirmek istemiş ve kadınlarla arası daima iyiymiş. Bir işi geliştirmek istiyorsanız yaptığınız işi iyi tanımak lazım. Dior’ u ve markasını başarılı kılan sebeplerden biri empati ve işi bilmek.
Dior ürün yelpazesini geliştirmiş ve ürün yelpazesini genişleterek ürünlerine çorap, kravat ve aksesuarları eklemiş ve Amerika’ da lisans altında pazarlanmaya başlamış.
Yves St. Laurent, ilk ve tek tasarı asistanı olmuş ve kozmetik ve güzellik ürünleriyle birlikte Dior, güzellik kategorisinde de yer almış oldu.
Dior’ un aniden kalp krizi geçirmesiyle Yves St. Laurent firmanın başına geçmiş ve Yves St. Dior için hazırladığı “Trapeze” koleksiyonu çok beğenilmiş. Gazete başlıkları “St. Laurent Fransa’ yı korudu. Dior geleneği devam edecek.” şeklinde yazmış. Saint Laurent askere çağırılmış ve yerine tasarımcı Marc Bohan geçmiş.
Marc Bohan’ ın ilk koleksiyonu olan “İnce Çizgi” yi sunmuş. 1967–75 yıları arasında hazır giyim departmanı tanıtılmış ve ardından “Bebek Dior” butiği açılmış. Erkek giyim başlatılmış.
2001 de Dior Paris’ te bütün önde gelen mücevhercilerin (Cartier, Chaumet, Boucheron) yanında Place Vendome’ de bir mücevher dükkanı açılmış.
Ardından Eski Mısır’ da Tutankamon’ un mezarı dışında ilginç bir defile yapılmış. Kraliyetten esinlenen John Galliano modellerin eline küre ve kral tacı taşıyarak modelleri giydirmiş. Bir diğer dikkat çekici defile koleksiyon basit ve giyilebilen modeller olmasına rağmen şovda çeşni ve sunması yine dikkatleri üzerine çekmiş.
Ardından Dior’ un kreatif direktörlüğünü yapan Raf Simons Dior ’ un günümüzdeki oturmuş tarzının temellerini atmış. Simons ’ un tasarımları günlük hayata hemen uyum sağlayan tasarımlara sahipmiş.
Dior markasının şu anki kreatif direktörü Maria Grazia Chiuri ’ dir. Dior Moda evi, şu an LVMH Grubu, içerisinde devam etmektedir.
Dior’ un moda dünyasındaki vazgeçilemez etkisinin sebeplerini şu şekilde sıralayabiliriz; her 10 yılda bir değişen popüler kültür öncüsü kadınların hem günlük yaşamlarında ve her alanda Dior tercih etmeleri. Örneğin John Galliano Prenses Diana’ yı giydirerek güçlü kadın güçlü marka imajını göstermiş olmuş. Bir başka örnek ise dünyanın dört bir yanında düzenlenen, Dior’ un mirasını yansıtan tasarımları ve günümüz ile birleştirip sergilenmesi ve sergilerin gördüğü büyük ilginin olması olarak söyleyebiliriz.
Sergide Christian Dior ’ un ve onu takip eden kreatif direktörlerin kendi dönemlerinde tasarladıkları elbiseleri yakından görme fırsatı sunulmuş oluyor.
Dior’ un tüm kategorilerde yer almasıyla adını, gözlük firmalarını geçecek kadar söz ettirmesi ve özel gözlük modeller ve isimlerinden bahsetmemek olmaz.
Aslında birçok gözlük markası olmasına rağmen Dior markasına ait güneş gözlüklerinin bu kadar ilgi görmesine şaşırmıştım. Markanın giyim markası olması ve güneş gözlüklerinin de çok sorulması… Demek ki markalar yan ürünlerinden de, adından söz ettirebiliyorlar. Dior markasına baktığımızda geçmişten günümüze zirve olmasının önceliğini, kadınların ve erkeklerin ne istediklerini biliyor olması ve ardından geleceğe yön veriyor olmaları diyebiliriz.
Dior gözlüklerinde günümüzdeki ürünlerinde bile Dior tarihinin izlerini görmek de mümkün. Gözlük çerçevesini Montaigne model ismini belirterek soran birçok kişiye tanık oldum.
Asetat çerçevelerde yer alan iki metal çizgi “Christian Dior” yazısı mevcut; özellikle bu logo kullanımını görüp isteyen kadın ve erkek kesimi mevcut. Kimisi de “Marka çok göz önünde, bu şekilde tercih etmiyorum”, diyor. Peki siz hangi kişiniz? :)
Çeşitli çerçeve tasarımlarıyla farklı stillere ve yüz tiplerine sahip kişiler için alternatifleri çoğaltan gözlükler, oldukça hassas bir işçiliğin ürünü çünkü ürünlerin montajı hassas el işçiliğine dayalı.
Bunlarla birlikte etkiler nasıl devam ediyor dersek. Mağaza konseptlerinden bahsetmek istiyorum. Markanın pazarlamada büyük etkisi teknolojiyi kullanması ve bunu tasarımlarıyla birleştirmeleriyle muhteşem konseptler çıkıyor ortaya. Fotoğrafta gördüğünüz mağaza Dior Bebek mağazası ve 3D tasarıma sahip. Çok şık ve etkili duruyor. Mağazanın etkisinden insan merak edip mağazaya ve markanın ürünlerine bakmaktan kendini alamıyor.